Reptes de la comunicació en l’era de la intel·ligència artificial

VIII CONGRÉS INTERNACIONAL DE RECERCA EN COMUNICACIÓ, SOCIETAT CATALANA DE COMUNICACIÓ · BARCELONA, 5 I 6 JUNY, 2025

Call_for_Papers 2025 PDF


Sessió inaugural a càrrec de l’enginyer i consultor francès Arthur Grimonpont, responsable de l’oficina d’IA i qüestions globals de Reporters Sense Fronteres (RSF) i autor de l’assaig Algocratie (2022)


 

La Societat Catalana de Comunicació (SCC) organitza el VIII Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, que se celebrarà a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, Barcelona) els dies 5 i 6 de juny de 2025. Al mateix temps, se celebraran també la XXXV Conferència Anual de la Societat Catalana de Comunicació i la I Trobada de Revistes Científiques de Comunicació de l’àmbit lingüístic.

La presentació de les comunicacions es podrà fer en format presencial o bé en format en línia sincrònic, els dies 5 i 6 de juny de 2025. Cada autor/a pot presentar un màxim de tres comunicacions.

Els i les participants en el congrés podran optar a publicar les seves ponències a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi (revista científica indexada a Web of Science Core Collection) o com a capítol de llibre en la monografia del congrés, publicada per l’editorial Tirant lo Blanch.

Modalitat i aspectes formals de les ponències

Les presentacions de les comunicacions es realitzaran el dijous 5 de juny de 2025 i es podran defensar en dos formats:

  • Format presencial, a la seu de l’Institut d’Estudi Catalans.
  • Format online, per videoconferència en directe.

Les presentacions han de durar quinze (15) minuts. Posteriorment, hi haurà un debat entre les persones participants de cada taula. Es pot emprar PowerPoint o altres suports. Totes les persones inscrites rebran un certificat expedit per la SCC tant en la condició d’assistent com en la condició d’autor/a d’una comunicació.

ÀREES TEMÀTIQUES PER A LES PROPOSTES

El VIII Congrés proposa especialment la reflexió i la recerca al voltant dels reptes de la comunicació en l’era de la intel·ligència artificial. Així, el Congrés crida a la presentació de comunicacions en les següents àrees temàtiques:

  • Intel·ligència artificial en el context comunicatiu (mitjans de comunicació, publicitat, relacions públiques, comunicació corporativa…)
  • Reptes per a la distribució i monetització de continguts en l’era digital: regulació, problemes, oportunitats i estratègies de vells i nous actors
  • OTT, confluències i divergències en la distribució de continguts audiovisuals a través de la TDT i la banda ampla
  • Mitjans de servei públic: funcions i reptes en l’entorn digital i multiplataforma
  • Formats emergents i noves narratives en els llenguatges audiovisuals, dins i fora dels mitjans tradicionals
  • Estudis d’audiència, recepció i estratègies algorítmiques de recomanació
  • Ètica i deontologia de la comunicació

A més, el Congrés accepta comunicacions en aquestes altres àrees temàtiques:

  • Comunicació i conflictes bèl·lics
  • Comunicació de les organitzacions i de crisi
  • Comunicació política
  • El català als mitjans de comunicació: presència i consum
  • Comunicació i educació
  • Publicitat i màrqueting: transformacions i reptes
  • Estudis de relacions públiques
  • Gabinets de comunicació i agències informatives
  • Comunicació corporativa i gestió de la reputació
  • Estudis de gènere (feminismes, LGTBI+, queer…)
  • Comunicació local i mitjans de proximitat
  • Història del periodisme i la comunicació. Estudis de Periodística
  • Periodisme especialitzat (de dades, científic, esportiu, econòmic, internacional, cultural…)
  • Informació, política i polarització
  • Metodologies de recerca en comunicació
  • Experiències d’innovació docent en comunicació
  • Teories de la comunicació i opinió pública
  • Disseny periodístic i infografia
  • Fotoperiodisme, com a objecte d’estudi i com a pràctica periodística

PUBLICACIÓ

Enviament de les propostes de comunicació

La presentació de les propostes de comunicacions en format de resums (abstracts) romandrà oberta fins al 16 de maig de 2025, a través d’aquest formulari.

Els resums seran d’entre 300 i 350 paraules, i han d’incloure 6 paraules clau (keywords). En el mateix document s’hauran d’incorporar les dades de l’autor/a (nom, cognoms, correu electrònic, universitat o institució i, si s’escau, ORCID), així com un breu currículum (2-3 línies).

S’acceptaran comunicacions redactades en català, castellà, altres llengües romàniques o anglès. El títol, el resum i les paraules clau hauran de presentar-se en l’idioma de la comunicació i en anglès.

El document estarà redactat utilitzant el tipus de lletra Times New Roman, de 12 punts, amb un interlineat d’1,5.
El comitè científic anirà avaluant les propostes rebudes setmanalment i emetent la seva valoració en un termini aproximat de dues setmanes d’ençà de la seva recepció.

Publicació de les comunicacions (opcional)

Les comunicacions completes que s’ajustin a les normes formals d’admissió indicades a l’apartat següent seran considerades per a la seva publicació en alguna de les dues modalitats (l’autor/a pot triar el destí de la seva comunicació):

  • Article per a Comunicació. Revista de Recerca i Anàlisi (Web of Science, Latindex, DICE, RESH, RACÓ, MIAR, ISOC, Dialnet, CCUC, DOAJ, segell de qualitat de la FECYT).
  • Capítol en la monografia del Congrés que publicarà l’editorial Tirant lo Blanch.

L’eventual publicació dels textos estarà subjecta al procés de revisió cega i per experts que portarà a terme l’equip de revisors/es de la revista i el comitè científic del VIII Congrés Internacional de Recerca en Comunicació.

Cada comunicació es podrà publicar només en un dels formats, si bé cada autor/a pot presentar un màxim de tres comunicacions i optar per publicar cadascuna de les ponències en un dels formats possibles.

Característiques formals de redacció per a Comunicació. Revista de Recerca i d'Anàlisi

Les persones participants que vulguin optar a publicar a Comunicació. Revista de Recerca i Anàlisi han d’enviar el text complet com a document adjunt a congres.scc@correu.iec.cat amb el títol del missatge “Article VIII Congrés SCC 2025_Cognom autor/a de correspondència” abans del 19 de juny de 2025.

Aquestes comunicacions hauran de complir les següents característiques formals: han de ser textos inèdits, que no estiguin en procés de publicació en altres revistes o llibres. A la primera pàgina s’haurà d’incloure el títol en català i anglès (al principi), així com un resum d’entre 100 i 150 paraules, i 6 paraules clau, en català, anglès i en l’idioma de la comunicació. L’estil de redacció serà el tipus de lletra Times New Roman, de 12 punts, amb un interlineat d’1,5. L’extensió serà d’un mínim de 6.000 paraules i d’un màxim de 8.000. Quant a les referències bibliogràfiques, les instruccions completes són accessibles al web de la revista o a través de l’enllaç següent:

Característiques formals de redacció de redacció per al monogràfic de l'editorial Tirant lo Blanch

Participants who wish to submit their paper for publication in the monograph edited by the publishing house Tirant lo

Blanch must send the full text as an attached document to congress.scc@correu.iec.cat with the message title “Monograph VIII SCC Congress 2025_Surname of corresponding author” before June 19, 2025.

These submissions must meet the formal criteria of the publishing house Tirant lo Blanch.

CALENDARI I TARIFES DEL CONGRÉS

DATES CLAU

  • Data límit enviament del resum: 16 de maig de 2025
  • Comunicació de l’acceptació de propostes: entre una i dues setmanes des de la recepció de la proposta
  • Pagament amb descompte: fins el 30 de maig de 2025
  • Data límit enviament de la comunicació completa per a optar a publicació: fins al 19 de juny de 2025

TARIFES ESTÀNDARD
(A PARTIR DE L’1 DE JUNY)

  • Socis/es SCC presencial: 0 €Socis/es SCC en línia: 0 €
  • Tarifa general presencial: 195 €
  • Tarifa general en línia: 165 €
  • Estudiants (*) de màster i doctorat presencial: 95 €
  • Estudiants (*) de màster i doctorat en línia (*): 75 €
  • Estudiants (*) de grau presencial : 45 €
  • Estudiants (*) de grau en línia: 45 €

TARIFES AMB DESCOMPTE
(FINS AL 30 DE MAIG)

  • Socis/es SCC presencial: 0 €Socis/es SCC en línia: 0 €
  • Tarifa general presencial: 140 €
  • Tarifa general en línia: 110 €
  • Estudiants (*) de màster i doctorat presencial: 80 €
  • Estudiants (*) de màster i doctorat en línia (*): 60 €
  • Estudiants (*) de grau presencial : 35 €
  • Estudiants (*) de grau en línia: 35 €

 

(*) Els estudiants de grau, màster o doctorat hauran de demostrar la seva condició amb l’enviament d’un document acreditatiu al correu electrònic del congrés.

 

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ

CONTACTE

Els dubtes i consultes es poden adreçar al següent correu electrònic: congres.scc@correu.iec.cat

Institut d’Estudis Catalans
Societat Catalana de Comunicació
Carrer del Carme, 47
08001 Barcelona
Telèfon +34 932 701 620
congres.scc@correu.iec.cat

Sol·licitud d'alta com a soci de la Societat Catalana de Comunicació

Si encara no sou socis de la Societat Catalana de Comunicació, podeu demanar fer-vos-en seguint aquest procediment:

  1. Ompliu el formulari que trobareu a la vostra disposició al web de la Societat Catalana de Comunicació:
    https://socfilials.iec.cat/APSocisWebFormularis/formulari.do?acronim=SCC&useBT=1
  2. Envieu el CV i la sol·licitud d’alta de soci a l’adreça de correu electrònic scc@iec.cat amb el títol de missatge “Alta nou soci SCC”.
  3. Pagueu la quota corresponent a l’any 2025 abans del 3 de juny de 2025, a través d’un ingrés per compte bancari al número de compte que es comunicarà un cop acceptat l’abstract. Aclariment: el número de compte que el soci ha informat en el formulari de l’apartat 1 NO rebrà cap càrrec de la SCC fins a l’any 2026, corresponent a la quota d’aquell any. En cas de fer-vos soci, s’entendrà que la quota del congrés del 2025 queda exonerada.

PRESIDÈNCIA I COMITÈ

PRESIDÈNCIA DEL CONGRÉS

Dr. Joan Francesc Fondevila Gascón (Universitat Ramon Llull)
Dra. Amparo Huertas Bailen (Universitat Autònoma de Barcelona)
Dr. Marc Compte Pujol (Universitat Oberta de Catalunya)
Dr. Bertran Salvador i Mata (Universitat Pompeu Fabra)

SECRETARIA TÈCNICA 

Sr. Guillem Lloret i Triola

COMITÈ CIENTÍFIC

Dr. Adrià Alsina Leal (Universitat de Vic)
Dr. Alexis Apablaza-Campos (Universidad UNIACC de Chile)
Dr. Gaspar Berbel Giménez (Escola Universitària Mediterrani – Universitat Girona)
Dr. Joseph Oliver Boyd Barrett (California State University Channel Islands, USA)
Dr. Lluís Codina(Universitat Pompeu Fabra)
Dra. Denise Cogo (Escola Superior de Propaganda e Marketing de Brasil)
Dr. Sergi Cortiñas Rovira (Universitat Pompeu Fabra)
Dr. Lluís Costa Fernández (Universitat de Girona)
Dra. Liliane Dutra Brignol (Universidade Federal de Santa Maria, Brasil)
Dr.h.c. David Lowen (Leeds Beckett University, United Kingdom)
Dr. Francesc Martínez Sanchis (Universitat de València)
Dr. Alejandro Morales Vargas (Universidad de Chile)
Dra. Mònica Puntí Brun (Universitat de Girona)
Dra. Sonia Roa Trujillo (Fundación Universitaria Sanitas – Unisanitas, Colombia)
Dra. Metzeri Sánchez-Meza (Universitat de Lleida)
Dra. Mariana Sueldo (Vilnius University, Lithuania)