En el nou context de les cerques amb sistemes d’intel·ligència artificial, la curació de continguts adquireix característiques distintives, la més evident és l’obtenció de respostes directes, en forma d’alguna classe de síntesi narrativa més o menys estructurada, en lloc de llistes de documents.
Aquesta diferència és clau perquè pot agilitzar els processos de curació en un àmbit tan sensible als temps com és el periodisme. Òbviament, això és especialment valuós per a professionals de la comunicació en general, no només del periodisme (Apablaza-Campos, 2023). A més, hi ha altres diferències, com ara la manera d’expressar les necessitats d’informació, que es duu a terme mitjançant instruccions o preguntes en llenguatge natural (prompts) en lloc d’equacions de cerca (Codina, 2023).
No obstant això, cal assenyalar que els elements fonamentals de la curació aplicada al periodisme (Guallar, 2017; Codina; Guallar, 2019; Codina, Guallar; Lopezosa, 2020) són els mateixos abans i després de la irrupció de la IA. Per aquesta raó, primer anem a proposar una idea general de curació de continguts en el periodisme per entendre’n el rol i el significat estratègic en la producció periodística. Després, analitzarem els components de la definició i finalment presentarem les qüestions principals de l’ús de cercadors amb intel·ligència artificial en processos de curació (Codina, 2023).[Font: text obtingut de introducció del capítol, traducció pròpia]
(…)
Citació
Codina, Lluís; Lopezosa, Carlos (2024): «Curación de contenidos en periodismo: características generales y uso de buscadores con inteligencia artificial». En Murcia-Verdú, F.; Ramos-Antón, R. (coords.), La Inteligencia Artificial y la transformación del periodismo. Narrativas, aplicaciones y herramientas. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones (ISBN: 978-84-17600-98-3) Acceso capítulo: https://www.comunicacionsocial.es/media/comunicacionsocial/files/book-attachment-9183.pdf
Enllaços útils
- Capítol complet (en castellà) en PDF
- Pàgina editorial amb informació del llibre complet
- Lloc web editorial Comunicación Social (amb altres llibres en accés obert)