La tecnologia i el periodisme d’intel·ligència artificial generativa que avança ràpidament han convergit durant l‘any electoral més important de la història. A mesura que més redaccions experimenten amb la IA, la necessitat de directrius ètiques i de feedbacks de l’audiència han aparegut com a reptes clau.
El Poynter Institute va reunir més de 40 líders de redaccions, tecnòlegs, editors i periodistes durant la seva Cimera sobre IA, Ètica i Periodisme per abordar ambdós temes. Durant dos dies al juny de 2024, representants de l’Associated Press, el Washington Post, Gannett, the Invisible Institute, Hearst, McClatchy, Axios i Adams juntament amb OpenAI, American Press Institute, l’Institut de Premsa Americà, la Universitat Northwestern i altres, van debatre l’ús de la IA generativa i el seu lloc dins de l‘ètica en evolució del periodisme.
Els objectius: actualitzar la guia d’ètica d’IA de Poynter per a les redaccions amb informació de periodistes, editors, gestors de productes i tecnòlegs que utilitzen les eines. I descriu els principis per al desenvolupament ètic de productes d’IA que un editor o una redacció poden utilitzar per posar els lectors en primer lloc.
Les dades dels focus groups convocats a través d’una associació de Poynter i la Universitat de Minnesota van subratllar la discussió, mentre que un hackathon va provar els assistents per idear eines d’IA basades en la confiança del públic i l’ètica periodística.
Punts clau per a retenir:
- Hi ha una gran ansietat i desconfiança entre les audiències pel que fa a la IA al periodisme, agreujada per la preocupació sobre la seguretat laboral i els motius de l’ús de la IA.
- El públic en gran mesura vol que se li informi quan s’utilitza la IA en la producció de notícies.
- Hi ha una necessitat de revelacions clares i específiques sobre com s’utilitza la intel·ligència artificial en la producció de notícies per evitar el cansament de les etiquetes i mantenir la confiança de l’audiència.
- La privadesa de les dades és una preocupació que s’ha passat per alt en el desplegament d’eines d’IA de la sala de redaccions i s’ha de tractar.
- Es recomana a les sales de redaccions que experimentin amb la IA per descobrir noves capacitats i integrar aquestes eines de manera reflexiva als seus fluxos de treball.
- La retroalimentació contínua de l’audiència i la implicació en el procés de desenvolupament d’IA són essencials per crear productes de notícies rellevants i fiables.
- Les organitzacions de notícies haurien d‘invertir en iniciatives d’alfabetització en IA per ajudar tant els periodistes com el públic a entendre les capacitats i limitacions de la IA, fomentant un entorn més informat i col·laboratiu.
[FONT: informació extreta de la pàgina d’informació del Poynter i traduïda al català per Google Translator]
A més a més, Poynter ha creat un chatbot alimentat per ChatGPT per respondre preguntes o resumir les sessions de la cimera. Consulteu-ho aquí.