Els influencers de notícies són a l’ordre del dia. Un anglicisme que sona llunyà, provinent del màrqueting, i que associem al món de la moda, els cosmètics i el fitness, ara permea la política, l’economia i la informació.
En la seva essència, l’aparició d’individus líders d’opinió i consagrats com a marques en si mateixos no fa més que reflectir una llosa (o benedicció, segons com es miri) inherent al periodisme: la professió d’informador no requereix ni un títol universitari ni formació reglada per al seu exercici. Com en el mantra compartit a la pel·lícula Ratatouille —qualsevol pot cuinar—, a l’era de les plataformes, de la desintermediació i els algoritmes, hom podria pensar que qualsevol pot ser periodista.
El que aparentment podria ser una hipèrbole inflada per les càmeres de ressò a X, de mica en mica s’ha convertit en una realitat sustentada en dades. Segons l’últim Digital News Report de l’Institut Reuters, els influencers de notícies ja superen els mitjans tradicionals com a primera opció del públic per informar-se a YouTube, Instagram i TikTok. A X i Facebook això no ha passat per molt poc.
Per què han guanyat tanta popularitat uns individus que ni comprenen ni respiren la cultura periodística? Un grup abstracte i informe en què entren divulgadors, agitadors, activistes o youtubers? Són preguntes que, indirectament, s’ha fet qualsevol persona del món del periodisme. No cal tornar a les incòmodes enquestes sobre la confiança als mitjans per reconèixer que hi ha una bretxa monumental entre les expectatives dels ciutadans i les dels directius de la indústria informativa.
Davant d’una situació així, potser el més convenient no és allunyar-se en la frustració, sinó parar atenció al que demana el públic. Com diu el professor i acadèmic Mark Deuze, la majoria de premsa tradicional s’han caracteritzat per la manca d’interacció real amb la ciutadania i per provocar una situació d’interactivitat dissociada. [Font: text extret i traduït al català amb Google Translator de l’article original de Dámaso Mondejar; veure enllaços d’accés a l’article original continuació].
(…)
Enllaços útils