Editors convidats
- Szilvia Ruszev
University College London – UK
s.ruszev@ucl.ac.uk - Temenuga Trifonova
University College London – UK
t.trifonova@ucl.ac.uk - Frederic Guerrero-Solé
Universitat Pompeu Fabra – Espanya
frederic.guerrero@upf.edu
Data límit d’enviament: 1 de juliol de 2025
Notificació d’acceptació: 15 d’octubre de 2025
Publicació: novembre 2025
Presentació
A mesura que les eines d’intel·ligència artificial (IA) generativa s’integren cada cop més en les indústries creatives, el seu impacte sobre la narrativa, l’autoria i el llenguatge visual es converteix en un tema de recerca fonamental. Les eines d’IA poden assistir a la producció en qualsevol etapa, des de la ideació, l’escriptura de guions i l’automatització de l’edició de mitjans, fins als efectes visuals, la síntesi de veus, la transformació dels fluxos de treball tradicionals i la reducció de barreres per a creadors de tot el món.
La integració de la IA també presenta diversos desafiaments i riscos, incloent-hi preocupacions sobre l’autoria i la propietat intel·lectual, biaixos i estereotips en la representació, l’ètica, l’autenticitat, les relacions laborals, els monopolis tecnològics i el seu impacte a la creativitat.
Aquesta convocatòria convida a presentar contribucions que explorin els paradigmes emergents, l’estètica i els desafiaments ètics de les narratives assistides per IA al cinema i l’àmbit audiovisual en general.
Es valoraran positivament tant les contribucions teòriques com la recerca pràctica sobre la intersecció de la IA i la innovació narrativa, amb un enfocament central en com la IA transforma la producció, la forma i la recepció del cinema i les produccions visuals. També convidem a enviar propostes que investiguin l’evolució dels fluxos de treball i les complexitats que implica la integració de la IA generativa a la producció cinematogràfica i audiovisual, incloent les seves implicacions per als processos creatius, la dinàmica laboral i les metodologies de producció.
Els possibles temes inclouen, entre d’altres:
I. Narratives mitjançant IA
• L’impacte de la IA a les narratives visuals. La influència de la IA en l’estructura narrativa i el procés creatiu, incloent les noves formes de narració possibilitades pels LLM, les eines de generació d’ imatge i vídeo a partir de textos, i altres tecnologies de IA generativa. Exploració de la narració especulativa.
• Autoria col·laborativa i co-creació entre humans i IA. La IA permet replantejar el rol del guionista, del director de cinema o de l’editor com a resultat del fluxos de treball modificats per la IA. Creativitat algorísmica.
• Canvis estètics en la cultura audiovisual. Com la IA generativa influeix en l’estil i el llenguatge cinematogràfic.
• Biaixos i estereotips en les narratives assistides per IA. Perspectives crítiques sobre la representació, el biaix i l’enquadrament cultural del contingut generat per IA. L’impacte del biaix algorísmic en guions, personatges, espais i narratives generades per IA.
• Adopció i integració intercultural. Com s’adopten, s’integren i s’adapten les eines de IA generativa en diversos contextos culturals.
II. Narratives sobre IA
• Perspectives legals i ètiques. Qüestions legals i ètiques al voltant de l’ús de la IA en les indústries creatives i mediàtiques. com, per exemple: en la propietat intel·lectual, en els drets laborals o sobre autenticitat en obres generades per IA.
• Recepció i dinàmiques de les audiències. Percepció dels espectadors del contingut i les narratives generades per IA, incloent-hi qüestions d’efectes percebuts, autenticitat, originalitat i confiança.
• Representacions de la IA als mitjans audiovisuals. Cobertura mediàtica i construcció de narratives sobre la IA en l’ecosistema informatiu.
Dates i contacte
Data límit d’enviament: 1 de juliol de 2025
Notificació d’acceptació: 15 d’octubre de 2025
Publicació: novembre 2025
Web Hipertext.net: https://raco.cat/index.php/Hipertext/
Formats:
● Articles científics / Papers. Textos amb una extensió d’entre 4.000 i 9.000 paraules, sense comptar la bibliografia. Estructura recomanada: Introducció, Marc Teòric, Metodologia, Resultats, Discussió, Referències.
● Articles d’anàlisi o informes. Textos amb una extensió d’entre 4.000 i 9.000 paraules, sense comptar la bibliografia. Amb estructura lliure.
● Comunicacions breus (Letters). Textos amb una extensió d’entre 1.500 i 3.000 paraules. Estructura recomanada: Introducció, Informe del cas, Discussió, Referències.
Totes les propostes s’han de presentar utilitzant la plantilla de la revista:
https://raco.cat/index.php/Hipertext/libraryFiles/downloadPublic/26
Es recomana als autors que revisin les pautes de la revista:
https://raco.cat/index.php/Hipertext/about/submissions
Taxes de publicació
Seguint les recomanacions de la UNESCO, Hipertext.net participa i promou la Ruta Diamant d’Accés Obert als continguts. És per això que els autors no necessiten pagar un càrrec per processament d’articles (APC) i per aquest motiu tampoc no s’ofereixen exempcions.
Per part seva, els lectors disposen d’accés obert a tots els continguts publicats a la revista.
Idiomes:
S’accepten originals escrits en espanyol, anglès i català.
Un cop acceptat un text, els autors poden decidir traduir-lo i publicar-lo també en un dels altres idiomes.
Revisió:
Revisió per parells
Contacte:
Pere Freixa, director editorial, hipertext@upf.edu
SOBRE LA SCC
- Has pensat en fer-te soci de la Societat Catalana de Comunicació? Aquí tens totes les dades si vols formar part de la comunitat d’experts, estudiosos i acadèmics de la comunicació a Catalunya
- Tens presents les dades clau i els temes del proper Congrés Internacional de la Societat Catalana de Comunicació que tindrà lloc el 5 i 6 de juny de 2025?