Resum executiu

El 2025 els mitjans s’enfronten a múltiples reptes, entre els quals probablement hi hagi més atacs de polítics hostils, vents econòmics en contra i batalles per protegir la propietat intel·lectual davant de les rapinyaires plataformes d’intel·ligència artificial.

Els canvis a les cerques, sobretot, es convertiran en un important motiu de queixa per a un sector periodístic que ja ha perdut tràfic provinent de les xarxes socials i ara tem una major pèrdua de visibilitat, ja que, quan la gent consulta sobre notícies, les interfícies d’IA generen respostes que semblen articles.

Les eleccions nord-americanes també van posar en relleu el poder creixent d’un ecosistema alternatiu, que inclou creadors i personalitats partidistes, i sovint operen al marge de les normes periodístiques: per a alguns, ja han eclipsat els principals mitjans en termes d’influència i confiança .

Tot i aquestes dificultats, moltes organitzacions tradicionals romanen optimistes de cara a aquest 2025… encara que no sobre el periodisme en si. Els temps incerts tendeixen a ser bons per al negoci, i la perspectiva d’un “Trump desencadenat” pot provocar un augment del tràfic digital, i fins i tot de les subscripcions. Però de cap manera no està garantit.

Entre els principals desafiaments hi ha recuperar el públic que els últims anys ha perdut l’hàbit de consumir notícies i trobar maneres d‘atreure la propera generació. Diversos editors procuraran millorar dràsticament la qualitat dels seus llocs, crear experiències més personalitzades i invertir més en àudio i vídeo. Les expectatives dels usuaris es mouen a un ritme vertiginós, de manera que la gran clau de l’any serà abraçar el canvi i alhora sostenir els valors periodístics essencials.[Font: informació de la pàgina web des de la que es pot descarregar l’informe.  Original en castellà. Traducció al nostres càrrec]

(…)


Enllaços útils